کارمندان واکسن نزده مشمول جریمه و مرخصی اجباری بدون حقوق می‌شوند
آذر 22, 1400
اختیار برگزاری امتحانات پایان ترم به دانشگاه‌ها واگذار شد
آذر 24, 1400
آذر 22, 1400

آسم همانند یک سپر در برابر ابتلا به کرونا عمل می‌کند؟

 کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ سلول‌ها را از طریق گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE ۲) آلوده می‌کند و این یکی از راه‌های ابتلا به این […]

 کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ سلول‌ها را از طریق گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE ۲) آلوده می‌کند و این یکی از راه‌های ابتلا به این عفونت است که دانشمندان در اوایل همه‌گیری از آن باخبر شدند. گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین، آنزیمی است که باعث شل شدن سیاهرگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود.

دکتر مونیکا کرافت معاون مرکز تحقیقات بیماری‌های آسم و راه هوایی و رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه آریزونا و رهبر این مطالعه طی یک تحقیق نشان داد که پروتئین‌های حاکم بر التهاب ناشی از آسم، بیان آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین را کاهش می‌دهند.

دکتر کرافت در این باره گفت: به نظر می‌رسد ابتلا به آسم درجاتی از محافظت در برابر کووید-۱۹ ایجاد می‌کند، زیرا گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین در آسم کاهش می‌یابد. ما در طول همه‌گیری شاهد تشدید بیماری آسم در تعداد کمی از بیماران مبتلا به آن بودیم و وقتی به بررسی تمام بیماران چندابتلایی مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند، پرداختیم، آسم به عنوان یکی از آن بیماری‌ها دیده نمی‌شد.

دکتر کرافت و تیم تحقیقاتی او قصد دارند به عنوان بخشی از تحقیقات‌شان درباره بررسی مسیر‌های مولکولی که التهاب را در آسم کنترل می‌کنند، درباره فعل و انفعالات ویروسی اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها بر روی سه ویروس و نحوه محافظت سه پاسخ ایمنی طبیعی در برابر آن‌ها تمرکز خواهند کرد.

در پروژه اول، محققان توانایی اجزای چربی و پروتئین سورفکتانت ریوی (لایه نازکی از مایع ترشح شده توسط سلول‌های ریه) برای کاهش تنش در حین تنفس به منظور مهار راینوویروس سی را آزمایش خواهند کرد.

راینوویروس سی علاوه بر ایجاد سرماخوردگی، به عنوان یک عامل تشدید کننده در آسم نیز شناخته می‌شود.

در پروژه دوم محققان بر روی پروتئین تعاملی- گیرنده که آغازگر پاسخ‌های ایمنی است، متمرکز خواهند بود. محققان امیدوارند دریابند که چگونه این پروتئین از راه‌های هوایی در برابر یک عفونت ویروسی شدید در آسم به ویژه ویروس آنفلوانزای نوع اِی محافظت می‌کند.

پروژه سوم بر اساس تحقیقات قبلی در مورد پروتئین سورفکتانت‌ای و سیتوکین‌ها صورت خواهد گرفت. پروتئین سورفکتانت‌ای دارای اثرات ضد التهابی در آسم است، در حالی که سیتوکین‌ها، پروتئین‌های کوچکی هستند که سیستم ایمنی را فعال می‌کنند و هر دو آن‌ها ممکن است فعالیت کووید-۱۹ را با کاهش بیان گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین، محدود کنند. محققان فرض می‌کنند که هم افزایی بین این دو ممکن است محافظتی در برابر کووید-۱۹ ارائه کند.

“رابرت سی رابینز” رئیس دانشگاه آریزونا گفت: محققان مرکز تحقیقات بیماری‌های آسم و راه هوایی به اکتشافات مهمی در درک واکنش‌های بیماران مبتلا به آسم به آلرژن‌ها و عوامل عفونی دست یافته‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس