کرونا-مدیسینا
واردات 20 میلیون دوز واکسن کرونا از هند و ادعای جدید ترامپ درباره واکسن کرونا
مهر 9, 1399
کرونا-مدیسینا
آخرین آمار کرونا 12 مهر
مهر 14, 1399
مهر 9, 1399

اخبار لحظه به لحظه واکسن کرونا

محققین سراسر دنیا در حال ساخت بیش از 165 واکسن علیه ویروس کرونا هستند و 27 واکسن به فاز آزمایش انسانی رسیده اند. معمولا واکسن قبل […]

محققین سراسر دنیا در حال ساخت بیش از 165 واکسن علیه ویروس کرونا هستند و 27 واکسن به فاز آزمایش انسانی رسیده اند. معمولا واکسن قبل از رسیدن به فاز بالینی به چند سال تحقیق و آزمایش نیاز دارد اما دانشمندان سعی دارند تا سال آینده واکسن امن و موثر این ویروس را تولید کنند.

تلاش برای تولید واکسن ویروس کرونا در بهمن ماه 98 و با کدگشایی ژنوم SARS-CoV-2 آغاز شد. اولین آزمایش ایمن واکسن روی انسان در ماه اسفند اتفاق افتاد اما مسیر پیش رو قطعی نیست. بعضی از آزمایشات با شکست روبه ­رو خواهد شد و سایر آزمایش­ها بدون نتیجه­ ی روشن به پایان خواهد رسید. اما ممکن است تعدادی از آزمایشات در تحریک سیستم ایمنی برای تولید آنتی ­بادی موثر علیه ویروس سربلند بیرون بیایند.

اولین شرکت آمریکایی که وارد فاز آزمایش واکسن روی انسان شد، Moderna بود. این واکسن برای تولید پروتئین­ های ویروس از پیام­رسان RNA (به طور خلاصه: mRNA) استفاده می­کند. این شرکت با همکاری انستیتو ملی سلامت، اخبار امیدوارکننده­ای از نتایج فاز دوم منتشر ساخت. قرار است آزمایشات فاز سوم از 6 مرداد آغاز شود. فاز نهایی با شرکت کردن 30 هزار نفر در سرتاسر آمریکا انجام می شود. این شرکت تا بحال 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری دریافت کرده است.

آخرین به­ روز رسانی 6 مرداد

شرکت چینی CanSino Biologics براساس آدنوویروس Ad5 و با همکاری موسسه­ ی بیولوژی در آکادمی علوم پزشکی ارتش کشور به واکسن دست پیدا کرده است. اخبار حاکی از نتایج امیدوارکننده از فاز نخست آزمایش ایمنی واکسن در ماه اردیبهشت منتشر شد و این شرکت در ماه تیر اعلام کرد که فاز آزمایشی دوم نشان داد واکسن واکنش ایمنی قوی نسبت به ویروس کرونا دارد. در 5 تیر، ارتش چین طی اقدامی بی­ سابقه استفاده از واکسن طی یک سال را به عنوان «داروی مورد نیاز» به تایید رساند. شرکت CanSino اعلام نکرده استفاده از این واکسن برای سربازان اجباری یا اختیاری است.

آخرین به ­روز رسانی 30 تیر

کمپانی ایالتی Sinopharm در چین، بعد از کشف این نکته که واکسن ویروس غیرفعال خطری ندارد و واکنش ایمنی ایجاد می­کند، فاز سوم آزمایش را در ماه تیر و در امارات متحد عرب آغاز کرد. وزیر بهداشت ابوظبی اولین داوطلبی بود که واکسن به او تزریق شد و در مجموع 15 هزار نفر در این آزمایش شرکت دارند. در مرداد ماه، مدیرعامل این شرکت به رسانه های چینی گفت که واکسن برای استفاده عمومی تا پایان سال میلادی آماده می شود.

آخرین به­ روز رسانی 3 مرداد

شرکت خصوصی Sinovac Biotech در چین درحال آزمایش واکسن ویروس غیرفعال به نام CoronaVac است. این شرکت در ماه تیر اعلام کرد آزمایش فاز اول و دوم واکسن روی 743 داوطلب عوارض معکوس نداشته و واکنش ایمنی ایجاد کرده است. سپس فاز سوم آزمایش را ماه مرداد در برزیل آغاز کرد. این شرکت همچنین درحال ساخت کارخانه ­ای برای تولید سالانه 100 میلیون دوز از واکسن است.

آخرین به ­روز رسانی 16 تیر

اوایل سال­های 1900 واکسن ب.ث.ژ برای ایجاد مصونیت دربرابر بیماری سل تولید شد. موسسه­ ی تحقیقاتی مرداک در استرالیا در حال اجرای فاز سوم آزمایش است و قرار است چند آزمایش دیگر انجام دهد تا مشخص شود آیا این واکسن می ­تواند اندک مصونیتی دربرابر ویروس کرونا ایجاد کند یا خیر.

منبع: درمانکده

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس