روسیه اولین واکسن ضد کرونای حیوانات را تولید کرد
اردیبهشت 11, 1400
آخرین آمار کرونا 11 اردیبهشت
اردیبهشت 11, 1400
اردیبهشت 11, 1400

از ورود کرونای آفریقای جنوبی به ایران تا آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا

تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان خواهد رسید/ اوایل خرداد واکسن‌های برکت و کوو پارس وارد فاز واکسیناسیون می‌شوند کیانوش جهانپور سخنگوی […]

تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان خواهد رسید/ اوایل خرداد واکسن‌های برکت و کوو پارس وارد فاز واکسیناسیون می‌شوند

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گوی شبکه خبر با اشاره به واکسیناسیون کرونا در کشور اظهار کرد: با احتساب یکصد هزار دُز واکسنی که امروز وارد کشور شده تاکنون حدود ۲ میلیون و دویست هزار دُز واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است.

او ادامه داد: تا اوایل خرداد واکسن‌های داخلی «کوو ایران برکت» و «کوو پارس رازی» و واکسن تولید مشترک اسپوتنیک وی وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهند شد. تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان خواهد رسید.

جهانپور گفت: وزارت بهداشت واکسن را از منابع مختلف به صورت خرید مستقیم یعنی از سبد کوواکس دریافت خواهد کرد و از امروز هر ماه بین ۲ تا ۳ برابر ماه قبل واکسن بیشتری را دریافت خواهیم کرد و در خرداد ماه امسال با یک جهش ویژه‌ای در زمینه دریافت واکسن خواهیم داشت.

او بیان کرد: با توجه به تولید واکسن‌های داخلی در ماه‌های تیر و مرداد با یک روند تصاعدی در زمینه دریافت واکسن مواجه خواهیم شد و تا آخر اسفند ماه امسال مرحله واکسیناسیون عمومی را تا رسیدن به نقطه هدف به اتمام خواهیم رساند.

واردات واکسن‌ روسی و هندی توسط بخش خصوصی ممنوع شد

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای از ممنوعیت واردات واکسن‌های کرونای اسپوتنیک‌وی روسیه و بهارات بایوتک هند توسط بخش خصوصی خبر داد.

جهت دریافت واکسن کرونا پیامک ارسال می‌شود

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونااظهار کرد: واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ ساله‌ها در فاز دوم آغاز شده است و افراد بالای ۸۰ ساله‌ در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند. ما  ۱۸ هزار خانه بهداشت داریم و ۹ هزار پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت داریم که بر امر واکسیناسیون نظارت می‌کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: به هیچ وجه نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسیناسیون نیست و ما با توجه به اینکه کد ملی افراد را در پرونده الکترونیک  سلامت  داریم، پیامک تزریق واکسن را ارسال می‌ کنیم  و جهت دریافت واکسن فراخوان داده و محل تزریق برای فرد ارسال می‌شود.

وی افزود: در مواردی که کد ملی فرد را نداشته باشیم، سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران به نشانی salamat.gov.ir را طراحی کرده ایم، دیروز این سامانه بهره برداری شد و از شنبه در دسترس خواهد بود،  ۱۰ روز بعد فراخوان می‌دهیم تا سالمندان بالای ۸۰ سال که واکسن دریافت نکرده اند، وارد سامانه واکسیناسیون شوند و کد ملی خود را ثبت کنند تا برای تزریق فراخوان شوند. همین اقدام برای واکسیناسیون کافی است  زیرا اطلاعات آنلاین در سامانه می‌نشیند و ما بر اساس آن پیامک ها را به افراد ارسال می کنیم.

وی گفت: پیامک های ما بسیار دقیق ارسال طراحی شده است، در ابتدا پیامکی ارسال می‌شود که شما در فاز دو واکسیناسیون قرار گرفته‌اید، سپس یک هفته قبل از زمان واکسیناسیون، پیامک دیگری برای فرد ارسال می شود  تا در روز و موعد مقرر با کارت ملی به مرکز اعلام شده برای تزریق واکسن‌ مراجعه کند همچنین پیامک یادآور یک روز قبل از موعد تزریق واکسن دوباره به فرد ارسال می شود و از فرد سوال می‌کنیم که آیا می توانید فردا برای تزریق مراجعه کنید یا خیر که فرد پاسخ می دهد، باید توجه داشت که اگر واکسن‌ها باز شود و افراد مراجعه نکنند باید واکسن‌ها را دور بریزیم و به همین دلیل روند ارسال پیامک‌ها و پرسش از افراد به دقت طراحی شده است.

عبور کشور از قله خیز چهارم کرونا/ روند بستری در اکثر استانهای کشور نزولی شد

بنابر اعلام اپلیکیشن ماسک روند بستری‌های کرونا در اکثر استانهای کشور نزولی شده و از قله خیز چهارم کرونا عبور کرده ایم البته هنوز آمار ابتلا بسیار بالا است و هرگونه کم توجهی و کاهش مراقبت می‌تواند مجددا روند را صعودی کند.

روند بستری در کهگیلویه و بویراحمد به طرز نگران کننده‌ای همچنان صعودی است.

همچنین روند بیماری کرونا در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، کردستان، کرمان و هرمزگان هنوز نزولی نشده‌ است.

در صورت ادامه روند کاهشی انتظار داریم از تعداد شهرستانهای قرمز در هفته‌ی آینده کاسته شود.

قله مرگ در اثر کرونا حدود ۱۲ روز پس از قله بستری رخ می‌دهد. لذا انتظار می‌رود روند مرگ مبتلایان تا حدود ۱۱ یا ۱۲ اردیبهشت افزایشی و سپس به تدریج کاهشی شود.

ماجرای صف چینی‌ها برای تزریق واکسن کرونا در بیمارستان/ ۸۰ ساله‌ها تا پایان هفته آینده واکسینه می‌شوند

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصاویر منتشر شده از واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستان نیکان، گفت: ما بحث تزریق واکسن برای اتباع خارجی را در دستور کار نداریم اما، سفارتخانه‌ها برای کارمندان خودشان که می خواهند واکسیناسیون انجام بدهند بنابر توصیه سازمان جهانی بهداشت نیاز به این است که کار تزریق واکسن زیرنظر پزشک انجام شود، این سفارتخانه ها با یک مرکز درمانی هماهنگ می‌کنند و کار تزریق واکسن انجام می‌شود و این واکسن‌ها برای کشور ما نیست و در سامانه ما هم ثبت نمی‌شود.

وی درباره واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ ساله‌ها در فاز دوم واکسیناسیون  گفت:بالای ۸۰ ساله‌ها در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند. ۱۸ هزار خانه بهداشت داریم و ۹ هزار پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت داریم و باید توجه داشت که به هیچ وجه نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسیناسیون وجود ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خود مراقبین سلامت با جمعیت تحت پوشش تماس می گیرند و جهت دریافت واکسن فراخوان می‌شوند و محل تزریق برایشان مشخص می‌شود و نوبت دوم تزریق هم به آنها پیامک زده می‌شود.

رییسی با اشاره به واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال با توجه به اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد : امروز سامانه‌ای را تکمیل کردیم که این سامانه با عنوان salamat.gov.ir است. اگر چنانچه تا پایان هفته آینده این گروه از سالمندان واکسینه نشده بود و  کسی از قلم افتاده باشد این فرد می‌تواند به سامانه مراجعه و کد ملی خود را ثبت کند و با این افراد تماس گرفته یا پیامک برایشان ارسال می‌شود تا برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

شناسایی ۳ مورد ابتلا به کرونای آفریقای جنوبی در کشور/ صدای پای ویروس هندی را بسیار نزدیک می‌شنویم

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران از شناسایی سه مورد قطعی ابتلا به کرونای آفریقایی جنوبی در کشور خبر داد و گفت: با موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در سراسر کشور، همکاران من با شرایط ویژه‌ای روبرو شدند و متاسفانه مرگ ناشی از بستری در روزهای آینده رو به افزایش خواهد بود و در روزهای آینده شرایط سختی درباره دریافت بسترهای امروز خواهیم داشت.

وزیر بهداشت گفت: ما لحظه به لحظه ویروس‌های جهش‌یافته را رصد می‌کردیم و همانطور که ویروس ووهان خود را از ووهان به قطب رساند، صدای پای ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی و هندی را می‌شنیدیم و علم به شیوع ویروس برزیلی و آفریقایی جنوبی در کشورهای همسایه را داشتیم و مکاتبه‌هایی برای ممنوعیت ورود و خروج انجام دادیم.

نمکی ادامه داد: در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار ۳ مورد ویروس آفریقا جنوبی را شناسایی کردیم. صدای پای ویروس هندی را بسیار نزدیک می‌شنویم.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در ایران از امروز/ چه کسانی در اولویت ۲ واکسینه می‌شوند؟

در برنامه ای با حضور وزیر بهداشت واکسیناسیون فاز دوم کرونا با تزریق واکسن‌های وارداتی به سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها این فاز از واکسیناسیون حدود دو ماه زمان‌بر است، پیش از این کادر بهداشتی و درمانی و افراد در مواجهه با ویروس کرونا و در معرض خطر مرگ بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ واکسینه شدند.

‌در این فاز ۲ دسته سالمندان و بیماران زمینه ای واکسینه می شوند، این فاز از امروز با واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال آغاز می‌شود.

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اعلام شد

رنگ‌بندی رسمی شهرهای از نظر وضعیت ابتلا و بستری کرونا در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه در اپلیکیشن ماسک منتشر شد.

شهرستان‌های اشنویه (آذربایجان غربی)، آران و بیدگل (اصفهان)، امیدیه، خرمشهر، رامشیر و شوش (خوزستان) و تفت (یزد) به علت افزایش روند بستری در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

 ۱۱۰ شهرستان که روند بستری کرونا در آن‌ها در روزهای اخیر افزایش نداشته‌ است از وضعیت قرمز خارج شدند. با این وجود اگر سطح مراقبت‌ها کاهش یابد و روند بستری افزایشی شود، احتمال قرمز شدن مجدد این شهرستان‌ها جدی است. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس