امتحانات پایان ترم تمام مقاطع دانشگاه‌ها حضوری می‌شوند
اسفند 3, 1400
واکسن و ابتلا به کرونا، کسی را در مقابل اُمیکرون مصون نمی‌کند
اسفند 4, 1400
اسفند 3, 1400

تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای گروه‌های پرخطر

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش چند برابری فوتی‌های کرونا در کشور در مقایسه با دو ماه قبل در کشور، تزریق […]

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش چند برابری فوتی‌های کرونا در کشور در مقایسه با دو ماه قبل در کشور، تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را برای افراد ۶۰ سال، کادر درمان و بیماران زمینه‌ای را به‌صورت داوطلبانه پیشنهاد داد.

 سید محمدرضا هاشمیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اکنون بیشتر بیماران کرونایی بستری در بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌ها واکسینه نشده‌اند، اظهار کرد: با این‌وجود در کنار افراد واکسینه نشده، برخی از بیماران نیز واکسینه شده‌اند که یا سن بالایی دارند و یا اینکه بیماری زمینه‌ای دارند.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کادر درمان نیز مبتلا می‌شوند که بیماری در بیشتر آنها به‌صورت خفیف مشاهده می‌شود، گفت: از آنجایی‌که ویروس کرونای امیکرون قدرت سرایت بالایی دارد و کادر درمان با فاصله بسیار کمتری با بیمار در ارتباط هستند، امکان ابتلای افراد به این ویروس بیشتر شده است. در این شرایط، بهترین راه برای کاهش ابتلا کادر درمان به کرونا افزایش سطح ایمنی آن‌ها است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش‌بینی کرد پیک امیکرون با شیب ملایمی فروکش کند و گفت: به نظر می‌رسد در کشور بعد از ایام عید نوروز نیز درگیر امیکرون خواهیم بود و این پیک با سرعت فروکش نخواهد کرد، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای کاهش مرگ‌ومیر بیماران و کاهش ابتلای کادر درمان، کادر درمان را به‌صورت داوطلبانه با دوز چهارم واکسن کرونا واکسینه کنیم.  

وی با بیان اینکه بیشتر افراد بالای ۶۰ سال در کشور واکسینه شده‌اند، یادآور شد: بیشتر افراد در این گروه سنی هر سه دوز واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند. پلتفرم واکسن سینوفارم ویروس غیرفعال است، اگرچه ایمنی‌زایی این پلتفرم در این گروه سنی به‌صورت دقیق مشخص نیست و هنوز نمی‌دانیم واکسن سینوفارم در سنین بالای ۶۰ سال ۷۸ درصد ایمنی دارد یا اینکه ایمنی زایی این واکسن در سنین بالا چقدر افت دارد، چراکه مطالعه سینوفارم در ارتباط با افراد زیر ۶۰ ساله بوده است و در کنار آن تمام واکسن‌ها کاهش افیکیسی نسبی در برابر امیکرون را دارند.  
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کشور سوئد تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را برای افراد بالای ۸۰ سال پیشنهاد کرده است، گفت: در کشور ترکیه نیز افراد به‌صورت داوطلبانه می‌توانند دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای عربی نیز قرار است در ارتباط با تزریق دوز چهارم تصمیم‌گیری کنند.

وی با توجه شرایط بیماران بستری در بیمارستان‌ها، تزریق دوز چهارم به افراد پرخطر را به نفع جامعه دانست و گفت: از طرفی تقریباً تمام مطالعات نشان داده که میکس واکسن‌ها یعنی تزریق واکسن متفاوت از واکسن‌های قبلی باعث تحریک بیشتر سیستم ایمنی می‌شود، و حتی در کشور چین نیز واکسن متفاوتی با دوز اول و دوم تزریق می‌شود.

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در خاتمه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی بهترین راهکار برای کاهش مرگ‌ومیر و کاهش نرخ بستری بیماران در بیمارستان‌ها در هفته‌های آتی، تزریق دوز چهارم برای سه گروه پرخطر با پلتفرم متفاوت از واکسن‌های قبلی است.

منبع: ایسنا

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس