آنتی بادی‌ها ایمنی طولانی‌تری در برابر ابتلای مجدد به کرونا ایجاد می‌کنند
شهریور 13, 1400
چند دقیقه ورزش روزانه برای افراد کم تحرک کافی است؟
شهریور 15, 1400
شهریور 15, 1400

داوطلبان دیگر نگران عدم پذیرش در رشته‌های غیر مرتبط با ارشد نباشند

دانشجویان ارشد ممنوعیتی برای پذیرش در رشته‌های غیر مرتبط نخواهند داشت و این مصوبه برای همیشه لغو شده است. حدود ۲ ماه پیش یعنی ۲۰ تیر […]

دانشجویان ارشد ممنوعیتی برای پذیرش در رشته‌های غیر مرتبط نخواهند داشت و این مصوبه برای همیشه لغو شده است.

حدود ۲ ماه پیش یعنی ۲۰ تیر ۱۴۰۰ مصوبه‌ای بر مبنای ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط منتشر شد که در راستای آن واکنش‌ها و انتقادات جمع کثیری از داوطلبان کارشناسی ارشد را در پی داشت.

به علت انتقادات شدید و واکنش‌های مخالف از سوی متقاضیان کنکور در این ماجرا که شورای سنجش و پذیرش کشور باید در خصوص اجرایی شدن آن در سال ۱۴۰۱ تصمیم می‌گرفت، وزارت علوم تصویب آن را تا اطلاع ثانوی لغو کرد تا بتواند در شرایط بهتری تصمیمات مناسبی بگیرد.

فردای اعلام لغو فعلی مصوبه «ممنوعیت پذیرش دانشجویان ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» اجرای آن در سال آینده لغو شد و محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توضیح مصوبه تغییرات احتمالی آزمون کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط، اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است؛ بنابراین باتوجه به صحبت‌های اخیر مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی که در تاریخ ۲۲ تیرماه منتشر شد؛ کنکور کارشناسی ارشد سال جاری و سال آینده همچون سال‌های گذشته برگزار و اجرای این طرح بعد از بررسی‌های بیشتر به سال‌های آینده موکول خواهد شد.

امسال تغییری در آزمون کارشناسی ارشد نداریم

علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در تبیین موضوع مصوبه هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: نامه‌ای که از طرف اداره‌کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی این وزارت برای کارگروه‌های تخصصی دانشگاه‌ها ارسال شده است، در ادامه و تبیین مواد مصوبه‌ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۹۷ بوده که حوزه معاونت آموزشی را موظف کرده است ارتباط بین رشته‌ها در کارشناسی و کارشناسی ارشد را روشن کند.

او با اشاره به اینکه مصوبه مذکور برای کار کارشناسی به دانشگاه‌ها ارسال شده و هیچ تصمیم قطعی در این ارتباط گرفته نشده است، تاکید کرد: در آزمون کارشناسی ارشد امسال که هیچ‌گونه تغییری وجود نخواهد داشت و بدون اعمال محدودیت رشته‌ای برگزار می‌شود؛ داوطلبان دوره‌های کارشناسی ارشد می‌توانند در رشته‌های مورد نظر خود با رعایت سایر مقررات در آزمون شرکت و در صورت قبولی ادامه تحصیل دهند..

ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته های غیر مرتبط دیگر اجرایی نمی شود

سید جلال موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی  اظهار کرد: چند ماه پیش مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط منتشر شد که لازمه اجرایی آن از سال ۱۴۰۱ بود.

او افزود: ممنوعیت این مصوبه نیازمند صلاح دید شورای سنجش و آموزش کشور بود که دکتر آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب آن را به دانشگاه ها در قالب اطلاعیه ای اعلام کرد.

موسوی تصریح کرد: ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشته های غیر مرتبط به صورت کلی لغو شده است و تمامی دانشجویان می توانند امسال و سال های آتی از رشته های غیر مرتبط وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.

لغو ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته های غیر مرتبط 

در نتیجه می‌توان گفت مصوبه پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط، مخالف و موافقانی داشت که هر کدام دلیل و برهان خود را برای اجرا شدن یا نشدن این طرح داشتند، بنابراین سازمان سنجش و سایر نهاد‌های مسئول در این امر با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی توانستند نظر قطعی خود را برای همیشه تصویب کنند تا به اینصورت آینده جوانان با این تصمیمات ضد و نقیض دچار آسیب نشود.

شاید اگر این مصوبه اجرایی می‌شد خیلی از دانشجویان به علت مجاز نبودن ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط با رشته کارشناسی خود یا برای همیشه از ایران می‌رفتند یا اینکه خانه نشینی را در اولویت خود قرار می‌دادند.

به هر حال مصوبه «ممنوعیت پذیرش ارشد از رشته‌های غیر مرتبط» برای همیشه لغو شده و تمامی دانشجویان می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی خود را برای ادامه تحصیل در هر رشته‌ای در مقطع ارشد آماده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس