واریانت جدید اُمیکرون‌ در ۱۲ کشور
آذر 8, 1400
ظرفیت‌ پذیرش رشته پزشکی به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند
آذر 10, 1400
آذر 8, 1400

رییس کمیته اپیدمیولوژی کرونا: از شتاب‌زدگی در بازگشایی‌ها خودداری شود

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: هرچند روند بیماری کرونا در کشور کاهشی است اما نباید در مورد بازگشایی‌ها و رفع تعطیلی‌ها با عجله و شتاب […]

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: هرچند روند بیماری کرونا در کشور کاهشی است اما نباید در مورد بازگشایی‌ها و رفع تعطیلی‌ها با عجله و شتاب زدگی تصمیم گرفت.

حمید سوری افزود: بازگشایی مدارس، موزه ها و سینماها و امثال این موارد در شرایط فعلی به مثابه شتاب زده عمل کردن است.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا اظهار داشت: این تصور اشتباه است که بعد از روند کاهشی بیماری می توان با شتاب زدگی به حالت عادی برگشت.

هنوز در مسیر کنترل بیماری هستیم

سوری تاکید کرد: ما هنوز در مسیر کنترل اپیدمی کرونا هستیم و به عبارتی تاکنون موفق به کنترل این بیماری نشده ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وقتی می توان گفت بیماری کرونا کنترل شده که حداقل ۲ هفته نوسانات معنی دار در بستری ها و مرگ و میر بیماری نداشته باشیم.

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مرگ و میر در یک روز ۷۱  نفر و روز بعدی به ۹۱ می رسد که نشان می دهد وضعیت ما در کنترل اپیدمی کرونا متزلزل است.

به تغییر رنگ شهرها دل خوش نکنیم 

وی با اشاره به اینکه به تغییر رنگ شهرها دل خوش نکنیم، گفت: صرف رنگ شهرها  نباید مبنا برای قضاوت و تصمیم گیری در مورد محدودیت های کرونایی باشد.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا تاکید کرد: این کار باید سنجیده تر انجام گیرد تا زمینه پیک های جدید فراهم نشود.

وی کاهش محدودیت کرونایی را کار تخصصی اعلام کرد و گفت: قطعا نیاز به رعایت اصول علمی اپیدمیولوژی در بازگشایی شهرها به حالت عادی است که باید به آنها پرداخته شود.

سوری افزود: هرچند باید از نظر اقتصادی مراقبت هایی از مردم به عمل آید، ولی با شتاب زدگی در بازگشایی نه تنها از لحاظ اقتصادی و معیشتی کمکی نمی کند، بلکه امکان دارد ما را مجددا به مرحله اول اپیدمی برساند.

وی اظهار داشت: این کار می تواند شرایط را بسیار سخت کند و در آن موقع علاوه بر ضرر اقتصادی، جان مردم هم به خطر می افتد.

سوری خاطرنشان کرد: کاهش محدودیت کرونایی یا بازگشت به شرایط عادی باید با ظرافت و درایت بیشتری اعمال شود.

به گزارش ایرنا، شانزدهم دی ماه پس از ۲۰۰ روز سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که آمار فوتی‌های روزانه کرونا به کمتر از ۱۰۰ نفر در روز رسیده است. به جز ۱۸ دی ماه که قدری بیش از ۱۰۰ نفر در ۲۴ ساعت به علت کرونا فوت کردند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز گذشته (۲۴ دی ماه) اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسیده است.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۴۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۳۷۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، هفت شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کرونا بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع:ایرنا

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس