افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تصویب شد
آبان 19, 1400
آغاز ثبت ‌نام کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ از اول آذر
آبان 22, 1400
آبان 21, 1400

شواهدی شگفت انگیز که نشان دهنده تکامل دائمی انسان است

نظریه داروین بر این اصل استوار بود که موجودات در حال تکامل بوده و انتخاب طبیعی باعث باقی ماندن اصلح و حذف گونه‌های زائد می‌شود. دانشمندان […]

نظریه داروین بر این اصل استوار بود که موجودات در حال تکامل بوده و انتخاب طبیعی باعث باقی ماندن اصلح و حذف گونه‌های زائد می‌شود. دانشمندان می‌گویند تکامل همچنان در انسان وجود داشته و باعث بروز تغییرات می‌شود.

در این مطلب به مواردی که نشان می‌دهد تکامل در انسان همچنان ادامه دارد، می‌پردازیم:

۱- کک و مک

کک و مک زمانی بروز می‌کند که فرد به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد. با این حال، با کاهش اشعه یو وی خورشید و سنتز ویتامین D در پوست، این کک و مک‌ها از بین می‌رود. امروزه کک و مک فارغ از نوع پوست و رنگ مو در انسان‌های بی شماری وجود دارد.

دانشمندان می‌گویند این عارضه ناشی از جهش ژنتیکی است که در اجداد ما رخ داده که در محیط‌هایی زندگی می‌کرده اند که زمستان‌هایی با نور کم و تابستان‌هایی با تابش شدید خورشید داشته است. کک و مک از پوست ما در برابر اشعه مضر خورشید محافظت می‌کند.

۲– مردان زودتر از زنان کچل می‌شوند!

زندگی امروزه جوامع با استرس، تنش و ناامیدی عجین شده است. ریزش مو در مردان از سن ۲۰ سالگی شروع می‌شود و این موضوع کاملا طبیعی است، همچنین داشتن رژیم غذایی گیاهی نیز نقش تعیین کننده‌ای در روند طاسی دارد.

کمبود منابعی مانند روی و آهن در رژیم غذایی گیاهی یکی از عوامل بروز طاسی در افراد است. روند طاسی در افراد، نشان دهنده ادامه روند تکامل انسان هاست.

۳- کاهش وزن و تراکم استخوان‌ها

کمبود تحرک انسان‌های امروزی باعث شده است تا مقاومت استخوان‌ها کاهش یافته و سبک‌تر شوند. برای جلوگیری از این موضوع دانشمندان توصیه می‌کنند افرادی که فعالیت کمی دارند، بخشی از زمان روز را به ورزش کردن و تحرک کافی اختصاص دهند.

۴– ظهور نمونه‌های خونی جدید

جهش‌های ژنتیکی رخ داده در انسان‌های مدرن باعث بروز نمونه‌های خونی جدید شده است. برای مثال، شمار اندکی از افراد دارای گروه خونی طلایی هستند. این نوع گروه خونی بسیار ارزشمند است و به طوری که افراد دارای این نوع خون می‌توانند به تمامی افراد فارغ از گروه خونی شان، خون اهدا کنند.

۵– سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر شده است

شاید خیلی عجیب باشد اما یکی از دلایل اینکه انسان‌ها بیشتر به آلرژی مبتلا می‌شوند این است که انسان مدرن خانه‌های خود را بیش از اندازه تمیز نگه می‌دارد که این امر باعث افزایش شمار افراد مبتلا به آسم، بیماری‌های آلرژیک و بیماری‌های خودایمنی شده است.

در نتیجه این امر، سیستم ایمنی شانس کمتری برای رهگیری باکتری‌ها و ویروس‌ها دارد که همین موضوع حساسیت آن را بالا برده و باعث حمله به سلول‌های خودی و بروز بیماری‌های خودایمنی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس