احتمال حضوری شدن مدارس چقدر است؟
خرداد 12, 1400
گرم شدن یک درجه‌ای کره زمین چه تأثیری بر مرگ‌و‌میرها دارد؟
خرداد 14, 1400
خرداد 13, 1400

فروش مکمل فقط در داروخانه ها قانونی است

فهیمه مودودی یاقوتی، با اشاره به استقبال جوانان از مکمل‌های ورزشی گفت: این روزها شاهد استقبال روزافزون جوانان از ورزش‌های بدنسازی و استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای برای داشتن […]

فهیمه مودودی یاقوتی، با اشاره به استقبال جوانان از مکمل‌های ورزشی گفت: این روزها شاهد استقبال روزافزون جوانان از ورزش‌های بدنسازی و استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای برای داشتن اندام متناسب هستیم که می‌تواند آسیب‌های جدی در پی داشته باشد.

وی با اشاره به مضرات استفاده خودسرانه و بی رویه از مکمل‌ها گفت: جوانان مصرف کننده اصلی مکمل‌های ورزشی هستند و آسیب دیدن آنها، مخاطرات زیادی برای جامعه دارد.

به گفته وی، مکمل‌های ورزشی تقلبی در بسته بندی‌های فاقد برچسب اصالت به صورت غیر مجاز در سطح بازار عرضه می‌شوند که اغلب آنها در کارگاه‌های غیرمجاز و در شرایط بسیار نامطلوب بهداشتی پر شده و با بسته بندی‌های تقلبی مشابه فرآورده‌های اصلی به بازار عرضه می‌شوند.

مودودی یاقوتی ادامه داد: بیشتر مواقع مشاهده شده است مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های بدنسازی، خارج از نظام رسمی و سالم تولید و واردات، به فروش می رسند در حالی که تنها منبع رسمی خرید مکمل‌های ورزشی داروخانه‌ها هستند.

وی، فروش مکمل از طریق شبکه‌های اجتماعی را غیرقانونی ذکر کرد و افزود: امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی متأسفانه شاهد افزایش تبلیغات محصولات غیر مجاز و ادعاهای اغراق‌آمیز هستیم که فعالیت‌هایی خطرساز تلقی می‌شوند. فروش مکمل‌ها فقط و فقط از طریق داروخانه‌ها قانونی است.

مودودی یاقوتی با تاکید بر اینکه مربیان ورزشی حق تجویز مکمل خوراکی ندارند گفت: تجویز نادرست و مصرف مکمل تقلبی اتفاقات ناگواری را به همراه دارد. مرگ و میرهای عجیب، زودهنگام و ناگهانی و بروز سکته در جوانان می‌تواند نتیجه تجویز نادرست مکمل‌ها باشد. بنابراین ضروری است تجویز مکمل‌های ورزشی توسط پزشک تغذیه صورت گیرد.

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو به جوانان توصیه کرد: اگر فرآورده‌ای برچسب اصالت ندارد، مصرف نکنید. فقدان برچسب اصالت به این معناست که فرآورده مذکور مجوز تولید، ورود و فروش در کشور نداشته و هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت بر روی آن صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: محصولات تقلبی علاوه بر احتمال استفاده از فرآورده‌های غیرمجاز و حتی مضر برای سلامتی از جمله ترکیبات محرک، هورمون‌ها، مواد اعتیادآور و حتی ترکیبات سرطان زا، در شرایط و مکان‌های غیراستاندارد و گاه بسیار آلوده بسته بندی و نگهداری می‌شود.

مودودی یاقوتی خاطرنشان کرد: فرآورده‌هایی که برچسب اصالت دارند قابل پیگیری هستند و می‌توان پی برد که کدام فرآورده تقلبی است با توجه به نبود راه تشخیصی از روی ظاهر مکمل‌ها، مصرف کنندگان حتماً باید مکمل‌ها را از داروخانه تهیه و بعد از رؤیت برچسب اصالت زرد رنگ، اصالت کالا را از روش‌های زیر استعلام کنند.

شماره تماس ۰۲۱۶۱۸۵ شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ سایت www.ttac.ir از طریق تلفن همراه و اپلیکیشن TTAC

منبع: خبرگزاری مهر

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس