اُمیکرون با بازگشایی آموزش حضوری دانشگاهها چه می‌کند؟/واگذاری نحوه آموزش در شهرهای قرمز به دانشگاه‌های معین
بهمن 11, 1400
لزوم ارائه کارت واکسن یا تست منفی کرونا برای حضور در محل کار
بهمن 27, 1400
بهمن 27, 1400

چرخش همزمان دلتا و اُمیکرون در کشور

رسانه‌های مختلف امروز ۲۷ بهمن، نگاه ویژه‌ای به شیوع گسترده امیکرون و دلتا در کشور داشته‌اند. به گونه‌ای که طیف‌های گوناگون رسانه‌های خبری هر کدام گزارش‌ها […]

رسانه‌های مختلف امروز ۲۷ بهمن، نگاه ویژه‌ای به شیوع گسترده امیکرون و دلتا در کشور داشته‌اند. به گونه‌ای که طیف‌های گوناگون رسانه‌های خبری هر کدام گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می‌شود.

امیکرون پایان کرونا نیست

روزنامه خراسان در گفت وگو با مارگارت هریس سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نوشت:‌ در سطح جهانی، شاهد کاهش موارد ابتلا بودیم؛ اما این تصویر در سطح منطقه‌‎ای متفاوت است و در برخی از مناطق رشد را نشان می‎‌دهد و در برخی دیگر کاهش موارد را. تعداد موارد مشابه هفته قبل بوده و تعداد فوتی ‎ها ۱۴ درصد افزایش یافته است. درکشورهایی که در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۱ افزایش سریع موارد امیکرون را تجربه کردند، این موارد کاهش یافته یا در حال کاهش است.همچنین به دلیل تعداد بسیار بالای موارد ابتلا، بسیاری از کشورها شاهد افزایش قابل‌‎توجهی در میزان بستری‌‎شدن در بیمارستان بوده‎اند که این مسئله بر سیستم‎‌های مراقبت‎های بهداشتی فشار وارد کرده است.سازمان  جهانی بهداشت به ارزیابی تأثیر امیکرون بر تشخیص ادامه می‎دهد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که دقت تشخیصی پی‎سی‎آر که به طور معمول استفاده می‌شود و آزمون‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن تاییدشده در فهرست استفاده اضطراری( WHO (EUL، به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر امیکرون قرار نگیرد.

شواهد رو به رشدی درباره اثربخشی واکسن برای امیکرون وجود دارد؛ اما ما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری داریم. با این حال، به نظر می‎رسد واکسن‎ها همچنان در محافظت از افراد در برابر بیماری‎های جدی، بستری‎شدن در بیمارستان و خطر مرگ بسیار موثر  هستند. ما باید تلاش‌ها را برای واکسیناسیون همه جمعیت‌‎های در معرض خطر در همه کشورها تسریع کنیم. افرادی که هنوز واکسینه نشده‎اند باید در اسرع وقت واکسینه شوند. شیوع امیکرون به این معناست که رعایت رفتارهای محافظتی حیاتی(حفظ فاصله ایمن از دیگران، اجتناب از حضور در مکان های شلوغ، استفاده از ماسک مناسب برای پوشاندن  دهان و بینی، تمیزکردن مرتب دست ‎‌ها، تهویه مناسب فضاهای داخلی و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه) همچنان ضروری است. در ۱۵ ژانویه،  کواکس  یک‎میلیاردمین دوز واکسن کووید۱۹ خود را تحویل داد. ظرف یک‎سال کواکس به هدف سال ۲۰۲۱ خود برای کشورهای کم‎درآمد (یعنی ۱.۲ میلیارد اختصاص داده شده در مقابل هدف ۹۵۰ میلیونی) دست یافت. این میلیارد اول نقطه‌ عطفی برای تأمل درمورد این است که  چه کار کرده‎ایم و چه کاری نکرده‌ ‎ایم .در حالی که ما به این تلاش افتخار می‎کنیم، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است؛ چراکه تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲، از ۱۹۴ کشور عضو، ۳۰ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت کمتر از ۱۰ درصد جمعیت خود و ۸۳ کشور کمتر از ۴۰ درصد را واکسینه کرده اند.در عین حال  بلندپروازی کواکس با مواردی به خطر افتاد؛ از جمله: احتکار ذخایر واکسن در کشورهای ثروتمند، شیوع فاجعه‌ بار ویروس که منجر به قفل شدن مرزها و عرضه شد و عدم به‌ اشتراک گذاری مجوزها، فناوری و دانش توسط شرکت‌ های داروسازی  که به معنای استفاده نشدن از ظرفیت تولید بود.اما پس از ماه‌ها تأخیر، اکنون عرضه شروع به افزایش کرده است و مرزها در حال بازگشایی هستند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «گردش همزمان اُمیکرون و دلتا در کشور» آورده است:‌ طبق اعلام دیروز وزارت بهداشت، باز هم آمار مرگ روزانه مبتلایان کرونا نسبت به روز پیش از آن افزایش یافت.  طبق این گزارش رسمی طی شبانه‌روز ۲۵ تا ۲۶ بهمن ۱۶۷ بیمار کووید۱۹ فوت کردند و در همین بازه زمانی ۲۵ هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۶۸ نفر از آنها بستری شدند. در حال حاضر سه هزار و ۴۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. دیروز معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با هشدار درباره گردش همزمان اُمیکرون و دلتا، گفت: به‌طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵درصد موارد نیز مربوط به دلتاست. نادر توکلی  درباره وضعیت کرونا در شهر تهران، گفت: در حال حاضر تعداد مراجعین سرپایی ما مجموعا در حوزه بهداشت و درمان حدود ۱۸۰۰۰ نفر بوده است. همچنین تعداد بستری جدیدمان هم بالا بوده است به‌طوری که روز گذشته ۱۲۰۰ نفر بستری جدید داشتیم. در عین حال در حال حاضر ۴۲۶۶ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند. وی با بیان اینکه در روز گذشته ۵۵ فوتی ناشی از کرونا در تهران داشتیم، گفت: از تعداد ۴۲۶۶ بستری در تهران ۱۲۰۰ نفر در بخش ویژه بستری هستند. البته روزانه حدود ۸۰۰ بیمار هم ترخیص می‌کنیم. در عین حال می‌توان گفت که یک‌چهارم بیماران بدحالند.

روزنامه وطن‌امروز در مطلبی با عنوان «همدستی دلتا و اُمیکرون»، نوشت: در شرایطی که نگرانی‌ها از شیوع گسترده اُمیکرون در کشور افزایش یافته است، روز گذشته یکی از مقامات ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد ۱۰ تا ۱۵ درصد از موارد ابتلا همچنان مربوط به سویه دلتا است که هم درگیری ریوی ایجاد می‌کند و هم اینکه برخی بیماران را به کام مرگ می‌کشاند.  مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۲۶ بهمن‌ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲ هزار و۷۶۸ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.  همچنین در طول این ۲۴ ساعت (ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه) متاسفانه ۱۶۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۴ هزار و ۵۳ نفر رسید.  خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۳۵۱ هزار و۵۴۲ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.  این در حالی است که ۳ هزار و ۴۸۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.  همچنین تاکنون ۴۶ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۹۷ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است.  در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند و در حال حاضر هیچ شهرستانی در کشور در وضعیت آبی نیست. 

درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است که تاکنون ۶۱ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۱۷۹ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۱۵ نفر دوز دوم و ۲۱ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۱۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۱۹۷ هزار و۹۰۵ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۲۱۱ هزار و ۹۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. هنوز به قله پیک ششم نرسیده‌ایم به طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا به کرونا با سویه اُمیکرون است اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست و البته هنوز به قله پیک ششم کرونا نرسیده‌ایم.  دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان این مطلب به ایسنا گفت: روز گذشته (دوشنبه) ۵۵ فوتی ناشی از کرونا در تهران داشتیم. از تعداد ۴ هزار و ۲۶۶ بستری در تهران هزار و ۲۰۰ نفر در بخش ویژه بستری هستند و می‌توان گفت یک‌چهارم بیماران بدحال‌ هستند.  وی افزود: تعداد قابل توجهی از مبتلایان به سویه دلتا، به‌علاوه برخی افراد که با بیماری زمینه‌ای یا وزن بالا یا بدون تزریق واکسن به اُمیکرون مبتلا می‌شوند، نیاز به بستری و مراقبت‌های ویژه دارند.  توکلی با بیان اینکه همچنان در تهران روند ابتلا و بستری در حال افزایش است و هنوز به قله پیک نرسیده‌ایم، ادامه داد: چرخش همزمان دلتا و اُمیکرون پیش‌بینی‌ها را دشوار کرده است اما با درصد اطمینان متوسط می‌توان پیش‌بینی کرد که هفته اول اسفندماه به پیک برسیم.

روند صعودی بستری کرونا در همه استان‌های کشور

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته سوم بهمن ۱۴۰۰، مصادف با هفته ۱۰۳ همه‌گیری کرونا، در همه استان‌های کشور روند صعودی بستری کرونا مشاهده می‌شود،  همچنین در این هفته در کشور ۱۴۳۹۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌ها بستری و ۴۷۰ نفر هم جان خود را از دست دادند.  افزایش مستمر موارد مثبت سرپایی در سه هفته اخیر در تمام استان‌ها مطابق نمودار زیر قابل مشاهده است. بر اساس بررسی هفتگی وضعیت موجود بیماری کووید ۱۹ در کشور در هفته اخیر یعنی هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۰ مصادف با هفته ۱۰۳ همه‌گیری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۲۳۱۵۱۹ نفر بوده است. در استان تهران در هفته اخیر، مصادف با هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۰، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۱۲۴۳۶، تعداد موارد بستری در این هفته ۲۱۵۷ نفر و تعداد موارد فوتی جدید در این هفته، ۴۱ نفر بوده است. در هفته اخیر موارد بستری افزایش بارز و فوت استان افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری از متوسط کشور بیشتر و میزان مرگ‌ومیر از متوسط کشور کمتر است. روند بستری افزایش بارز و فوت استان افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری و میزان مرگ‌ومیر استان از متوسط کشور بالاتر است. روند موارد بستری افزایش بارز و موارد فوت افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری از متوسط کشور بیشتر شده و میزان مرگ‌ومیر معادل متوسط کشور است. در هفته اخیر روند بستری افزایش بارز نشان داده و موارد فوت استان ثابت مانده است. میزان بروز موارد بستری از متوسط کشور بالاتر و میزان مرگ‌ومیر استان از متوسط کشور کمتر است.

واکسیناسیون عامل توسعه اقتصادی در زمان پاندمی

روزنامه فرهیختگان در گزارشی آورده است:‌ ورود همه‌گیری کرونا به سومین سال خود و شیوع سویه جدید اُمیکرون، پیامد توزیع نابرابر جهانی واکسن به‌شمار می‌رود. یکی از کارشناسان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد معتقد است زمانی که در دسترس بودن واکسن‌های نجات‌دهنده بین واکسن‌هایی که مقدار زیادی از آن را دارند و واکسن‌هایی که حتی قطره‌ای از آن وجود ندارد، تقسیم می‌شود، بازتاب نگران‌کننده‌ای از وضعیت جهان را به نمایش می‌گذارد. ورود همه‌گیری کرونا به سومین سال خود و شیوع سویه جدید اُمیکرون، پیامد توزیع نابرابر جهانی واکسن به‌شمار می‌رود. یکی از کارشناسان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد معتقد است زمانی که در دسترس بودن واکسن‌های نجات‌دهنده بین واکسن‌هایی که مقدار زیادی از آن را دارند و واکسن‌هایی که حتی قطره‌ای از آن وجود ندارد، تقسیم می‌شود، بازتاب نگران‌کننده‌ای از وضعیت جهان را به نمایش می‌گذارد. در بسیاری از کشورها با درآمد پایین یا متوسط معمولا ذخایر واکسن پایین است و تزریق آن از دسترس بسیاری از افراد دور می‌ماند. در کشورهایی که درآمد بالایی دارند، ذخایر فراوان واکسن وجود دارد. یکی از همه‌گیری‌شناسان دانشگاه Witwatersrand در آفریقای‌جنوبی به این نکته تاکید می‌کند که درحال حاضر، آفریقای‌جنوبی آماده دسترسی به دزهاست اما طبق آمار ارائه‌شده تا پایان نوامبر، تنها ۳۴درصد افراد بالغ در آفریقای‌جنوبی به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. چالشی که اکنون وجود داد این است که تردیدها برای تزریق واکسن نسبت به دردسترس بودن آن است. درحالی که توضیحات زیادی برای چنین شرایطی وجود دارد، اما این موضوع یعنی مفهوم ارزشمندی آن اغلب نادیده گرفته می‌شود. چه برای واکسن کووید-۱۹، چه آنفلوآنزا و چه سرخک یا سایر بیماری‌ها، جامعه جهانی بهداشت عمومی روی استانداردی که براساس آن ارزش کل منافع اقتصادی و اجتماعی واکسن‌ها را ارزیابی کند، توافق نکرده است.

کمبود دارو، سُرم و آنتی‌بیوتیک در پیک اُمیکرون

روزنامه آرمان ملی با درج گزارشی نوشت:‌ در ایران و در موج اُمیکرون، موارد ابتلا در تمامی گروه‌های سنی مشاهده شده و سنین زیر ۲۰ سال و کودکان هم از حمله ویروس در امان نمانده‌اند. آنگونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرده: «یک کودک ۱۰ ماهه در اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی جانباخته است.« در این شرایط یک عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا از افزایش ۸ برابری بستری در بیمارستان‌ها خبر داده و می‌گوید: «موارد مراجعه ‌کننده سرپایی به طرز چشمگیری افزایش یافته و موارد بستری ۸ برابر قبل شده است. مرگ ‌و میرها نیز که در حال افزایش است و آمار آن در سراشیبی صعود قرار دارد. بیمارانی که در ‌آی ‌سی ‌یو بستری شده‌اند، متاسفانه بدحال هستند و به احتمال زیاد میزان مرگ و میر بیش از این خواهد شد.» مسعود مردانی در ادامه صحبت‌هایش به این امر اشاره دارد: «ادامه فعالیت حضوری مدارس در شهرهای قرمز به تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر منجر شده و در نتیجه احتمال بروز گونه‌های جهش ‌یافته ویروس را هم افزایش می‌دهند. همچنین با این اقدام، دوره اپیدمی طولانی‌تر شده و مرگ ‌و میر هم بیشتر می‌شود.» نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران هم نسبت به بحران دوباره کرونا در تهران هشدار داده و گفته است: «در کشور، گردش همزمان اُمیکرون و دلتا اتفاق افتاده و به‌طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست.» وی با بیان اینکه ۵۰ درصد بستری‌های کرونایی در پیک ششم زیر ۵۰ سال هستند، تصریح کرد: «یک ‌چهارم بیماران بدحال هستند.» در حالی که بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، میانگین استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی ۵۵ درصد اعلام شده و هم ‌اکنون ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند، سفرهای جاده‌ای در کشور به گونه‌ای است که تنها کسانی که کارت واکسن داشته باشند یا تست منفی کرونای خود را با مهلت کمتر ۷۲ ساعت ارائه کنند می‌توانند با وسایل حمل ‌و نقل عمومی به سفر بروند و نظارت‌ها در شرایط کرونایی کنونی تشدید شده است. اما این محدودیت‌های اعلامی از سوی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای صرفا در حد شعار و روی کاغذ رایج است و خبرها از سطح جاده‌های کشور نشان می‌دهد که محدودیت‌ها اجرا نمی‌شوند. حتی گزارش شده است که کرونایی مثبت‌ها با نقض قرنطینه‌ای که انجام می‌دهند از طریق خودروهای شخصی به تردد بین شهری می‌پردازند و محدودیت تردد بین استانی وجود ندارد.

اما و اگرهای«دست ساز بودن» ویروس کرونا

جعفر سلیمیان ایمونولوژیست و مدیر علمی و غلامرضا اولاد، متخصص بیوتکنولوژی و مدیر داخلی پروژه واکسن نورا در گفت وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید: نورا واکسنی از نوع پلتفرم پروتینی نوترکیب است؛ یعنی قسمت متصل شونده ویروس را به عنوان آنتی ژن برداشت کرده و به صورت نوترکیب تولید کردیم و به افراد تزریق می‌شود. آنتی بادی که علیه این آنتی ژن ساخته می‌شود می‌تواند ویروس کرونا را خنثی کرده و مانع بیماری زایی در بدن شود. این واکسن ۱۰۰ درصد ایرانی است. سه واکسن کاملا ایرانی به نام نورا، فخرا و برکت داریم.هیچگونه کمکی برای ساخت این سه نوع واکسن از خارج گرفته گرفته نشده است. پروژه نورا از اسفند ماه ۹۸ و ابتدای همه گیری کرونا آغاز شد. این واکسن مراحل پیش بالین خود را از فروردین ۹۸ شروع کرد و در حیوانات کوچک آزمایشگاهی موش و خرگوش شروع کرد و سپس پیش بالینی را در میمون انجام داد؛در انتهای فروردین سال جاری تمامی مستندات فاز پیش بالینی را به سازمان غذا و دارو دادیم و داوری شد و مورد پذیرش داوران قرار گرفت و اجازه دادند ما فازهای بالینی را آغاز کنیم. فازهای بالینی شامل ۳ قسمت است. فاز یک را روی ۷۰ نفر انجام دادیم که بی خطر بودن و سالم بودن واکسن روی این تعداد اثبات شده و تیتر بالای آنتی بادی در ۹۰ درصد افراد مشاهده شد. فاز دو روی ۳۰۰ نفر انجام شد و ۶۰ نفر پلاسیبو یا واکسن نما دریافت کردند و مقایسه شدند؛ در این فاز بیشتر ایمنی زایی و بی خطر بودن مورد نظر بود. انتهای نتایج فاز دوم نشان داد این واکسن کاملا ایمنی زاست. تست خنثی سازی ویروس هم در ایران و هم در آلمان انجام شد و نشان داد آنتی بادی که در بدن افراد به وجود آمده می‌تواند ویروس را کاملا خنثی کند؛ این دو یافته بزرگ  توسط سازمان غذا و دارو صحه گذاشته شد. کمیته پایش داده و ایمنی وجود دارد که ۱۲ نفر از متخصصان کشور در آن عضو هستند و در مراحل کار آزمایی بالینی و روند انجام آن نظارت کامل دارند. در یازده آذرماه ما وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار گرفتیم که روی ۱۰ هزار نفر صورت می‌گیرد و در این مرحله بیشتر اثر بخشی واکسن مدنظر است. ما عوارض یک در هزار را دنبال می‌کنیم و احیانا اگر عارضه‌ای روی بدهد در این ۱۰ هزار نفر مشاهده می‌کنیم.همچنین یک گروه ۳۰۰ نفر ه وجود دارد که در آنها آزمایشات ایمنی انجام می‌شود.

ادامه روند صعودی کرونا در کشور

به گزارش روزنامه رسالت، حمید عمادی کوچک رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با اشاره به روند صعودی کرونا در کشور، با انتقاد از اصرار بر آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها با وجود شیوع سویه بسیار مسری امیکرون، گفت: ما چوب این موضوع را خوردیم و باز هم خواهیم خورد؛ اما، نمی‌دانم چرا در این زمینه مسئولین مربوطه کوتاه نمی‌آیند. در سوش دلتا معمولا مدت قرنطینه بیماری را دو هفته اعلام می‌کردیم؛ ولی چون امیکرون بیماری نسبتا خفیف‌تری است بر اساس مقالات موجود ما هم قرنطینه پنج روزه را پیشنهاد می‌کنیم که پس از این مدت فرد ناقل ویروسی نباشد، ولی برخی از موارد هم به شکل استثنا ممکن است که لازم باشد قرنطینه بیش از ۵ روز در نظر گرفته شود. در مورد کرونا پیش‌بینی کار اشتباهی است، اما فکر می‌کنیم با توجه به اینکه آمار روزانه در حال افزایش است و در شاخه صعودی پیک قرار داریم، تا حدود دو هفته آینده به قله پیک ششم می‌رسیم. ین متخصص بیماری‌های عفونی، ادامه داد: آمار بستری‌های فعلی کرونا در بیمارستان امام خمینی(ره) حدود ۲۰۰ نفر است؛ در حالی که در پیک پنجم با سویه دلتا به ۵۰۰ بستری هم می‌رسیدیم. این نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش بیمار وجود دارد، اما باید بدانیم که کادر درمان هم خسته شده‌اند. تخت‌های ICU یک مقدار هنوز کافی نیستند که آن هم به دلیل کمبود نیست، بلکه همکاران هنوز به این نتیجه نرسیدند که این بخش‌ها را در اختیار کرونا قرار دهند؛ در مجموع در حوزه دارو، تخت، اکسیژن و تجهیزات فعلا کمبود جدی وجود ندارد.

زهرا ابطحیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فلوشیپ فوق تخصصی بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا درباره وضعیت مراجعه مبتلایان کرونا به این بیمارستان گفت: متاسفانه آمار مراجعان به صورت مداوم در حال بالا رفتن است. هرچند تظاهر کلی اومیکرون در افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، خفیف بوده اما به طور کلی افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای همچنان در معرض خطر هستند و قسمت اعظم بیماران ما که با حال بد بستری می‌شوند، بیماری‌های زمینه‌ای دارند که با مرگ و میر هم می‌تواند همراه باشد و متاسفانه در کودکان نیز با مرگ و میر همراه بوده است.  شاید به طور کلی بگوییم میزان مرگ و میر سویه دلتا بیشتر از اومیکرون است، اما از آنجا که جمعیت زیادی با اومیکرون آلوده می‌شوند، در نهایت مرگ و میر ناشی از اومیکرون کم نخواهد بود. ما در حال حاضر بیماران بدحال زیادی داریم و شخصا در بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارانی داریم که باید بستری شوند اما تخت خالی نیست که بستری‌شان بکنند و مجبور هستند که برای بستری در لیست بمانند. شرایط متاسفانه خوب نیست. ما هنوز به پیک نرسیده‌ایم و در شیب صعودی موج ششم هستیم و براساس تجربه‌ای که از پیک‌های قبلی داشته ایم، چند هفته‌ای طول می‌کشد که این پیک سیر نزولی پیدا کند. همچنان با روند افزایشی بستری‌ها مواجهیم و بیمارستانهایی که پذیرش کرونا نداشته‌اند مجبور شده‌اند دوباره بخش‌هایشان را برای کووید باز کنند، ما نیز بخشهای کووید را گسترش داده ایم. درحال حاضر متاسفانه گزارش مرگ و میر ناشی از کرونا در کودکان را از شهرهای مختلف داریم. از آنجا که وضعیت کودکان به گونه‌ای است که بدن آن‌ها مایعات زیادی را از دست می‌دهد، احتمال شدت گرفتن این بیماری در کودکان بیشتر است و خصوصا در سنین پایین‌تر موارد نیاز به بستری در کودکان رخ می‌دهد.

وجگانی دبیر بورد ایمنی شناسی کشور و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: جای نگرانی و تاسف دارد که به مرگ‌های سه رقمی رسیده‌ایم. با این حال اگر بتوانیم پروتکل‌های فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت کنیم، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را واقعا تعطیل کرده و از تجمعات در این مقطع زمانی پرهیز کنیم و ضمن اینکه واکسیناسیون نوبت سوم را حتما در اولویت قرار دهیم، می‌توان این پیک را کنترل کرد. باید در همه مکان‌های تجمعی، فاصله‌گذاری رعایت شود. به عنوان مثال اولا بهتر است در این شرایط به ویژه در شهرهای قرمز، مکان‌هایی مانند سینما، تئاتر و سایر مکان‌های تجمعی سربسته، باز نباشند و اگر هم باز هستند، حتما فاصله‌گذاری را رعایت کنند و بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت را استفاده نکنند. در عین حال فعالیت‌های تجمعی غیرضرور باید تعطیل شود و موارد ضروری نیز با حداقل ظرفیت و حداکثر فاصله‌گذاری انجام شود. اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم؛ فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، عدم برگزاری تجمعات و واکسیناسیون را رعایت کرده و انجام دهیم، بیشتر می‌تواند در کنترل اپیدمی به ما کمک کند. هرچند که گفته می‌شود که مرگ‌ومیر اُمیکرون کمتر است، اما وقتی میزان ابتلا خیلی بالا رود، عدد مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود. بنابراین باید ابتلا پایین آید و شیوع ویروس را در جامعه کاهش دهیم تا به تبع آن مرگ و میر هم کاهش یابد، اما اگر از ابتلا و شیوع ویروس در جامعه پیشگیری نشود، قطعا مرگ و میر باز هم افزایش می‌یابد. ورزش پیشگیری با ماسک، بسیار زیاد است. افرادی که ماسک زده و فاصله را رعایت می‌کنند، بسیار در پیشگیری از شیوع بیماری موثر خواهند بود. باید توجه کرد حتی اگر میزان بستری و مرگ در اُمیکرون کم باشد، اما وقتی میزان ابتلا بالا می‌رود، همان میزان کم بستری و مرگ نیز چشمگیر می‌شود.

علائم شایع اومیکرون در کودکان چیست؟

شمس‌الله نوری‌پور در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به افزایش میزان ابتلای کودکان به کرونا اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه و با شیوع سویه اومیکرون در کشور، میزان مراجعات بیمارانی که علائم منطبق بر اومیکرون دارند به بیمارستان مفید افزایش یافته است. از دی ماه تاکنون میزان مراجعات بیماران (کودکان) به بیمارستان مفید دو تا سه برابر شده و در بخش‌های کرونا افزایش تعداد بستری‌ها را شاهد هستیم؛ تعداد بیماران سرپایی و بستری در اورژانس به ویژه اورژانس تنفسی افزایش پیدا کرده است. از ابتدای شیوع کرونا، مرگ و میر بیشتر در کودکانی رخ داده که دچار بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند. به گفته وی عمده مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در کودکانی رخ می‌دهد که دچار نقص ایمنی، مشکلات قلبی ـ ریوی ژنتیکی و مادرزادی، مشکلات عصبی تکاملی، نارسایی کلیه و دیابت هستند همچنین کودکانی که شیمی‌درمانی می‌شوند یا داروهایی مصرف می‌کنند که تضعیف‌کننده سیستم ایمنی هستند، ممکن است در معرض خطر مرگ و میر قرار گیرند؛ در کودکانی که سیستم ایمنی سالم دارند مرگ و میر کمتر رخ می‌دهد. طیف علائم اومیکرون در کودکان می‌تواند از بی‌علامتی تا علائم تنفسی و گوارشی و … باشد؛ اومیکرون سویه‌ای است که علائم شایع آن علائم تنفسی و مشابه سرماخوردگی است؛ گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، اشک‌ریزش، عطسه و تب از این علائم است.

جمع بندی

شیوع همه‌گیری کرونا با سویه جدید امیکرون، بسیاری از معادلات اقتصادی را برهم زد و کشورهای متعددی در معرض رکود اقتصادی قرار گرفتند. قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها و مسدود شدن مرزها، وخامت اوضاع را تشدید کرد. اما بعد از حدود یک‌سالی که از همه‌گیری کووید-۱۹ در دنیا گذشت، طرحی که برای واکسیناسیون سراسری در دنیا ارائه شد، امیدهایی را برای رونق بخشیدن به بخش‌های اقتصادی افزایش داد. واکسن‌ها یکی از موفق‌ترین اقداماتی هستند که تاکنون در بهداشت عمومی طراحی شده است. درک ارزش کامل این طرح می‌تواند سرمایه‌گذاری‌ها را در مسیر درست هدایت کند. بیش از یک سال است که واکسیناسیون با انواع واکسن‌ها در حال انجام است. این مهم سبب شد تا رسانه‌های صبح امروز در سطح وسیعی به موضوع شیوع سویه جدید کرونا بپردازند و در مطالبی آن را انتشار دهند. 

منبع: ایرنا

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس