پورسینا-مدیسینا
پورسینا آموزگاری خردمند
شهریور 17, 1399
کرونا-مدیسینا
آخرین آمار کرونا 16 شهریور
شهریور 17, 1399
شهریور 17, 1399

بازگشایی مدارس و توصیه های بهداشتی

طی چند روز اخیر، شاهد اعلام تصمیماتی در وزارت آموزش و پرورش بودیم که با شیوه نامه ابلاغی این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس مغایرت هایی داشت؛ […]

طی چند روز اخیر، شاهد اعلام تصمیماتی در وزارت آموزش و پرورش بودیم که با شیوه نامه ابلاغی این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس مغایرت هایی داشت؛ در این شیوه نامه اعلام شده بود که آموزش دانش آموزان در مناطق قرمز به طور کامل غیرحضوری، در مناطق زرد نیمه حضوری و در مناطق سفید حضوری و عادی خواهد بود. اما در آخرین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان بر حضور دانش آموزان در تمام مدارس در روز ۱۵ شهریور ماه تاکید می شود.

با این حال آموزش و پرورش از خانواده هایی که در مناطق زرد و قرمز هستند خواسته در این چند روز با مدرسه فرزندانشان در تماس باشند و از آنها کسب اطلاع کنند که در صورت گروه بندی، چگونه و چه روزهایی به مدرسه بروند. تا جایی که روز گذشته نیز رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش اعلام کرد که خانواده ها صبح روز شنبه قبل از حرکت به سمت مدرسه، با معلم یا مدرسه فرزندشان تماس بگیرند و کسب اطلاع کنند که به مدسه بروند یا خیر.  

به گفته حاجی میرزایی وضعیت بازگشایی مدارس از روز شنبه به این قرار است:

– در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد.

– برنامه ریزی های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری می کنند و فعالیت آموزشی را آغاز می کنند.

– ۳۵ درصد مدارس که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش آموز است و می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس ها طبق روال عادی برقرار است.

– درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندی های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.

– روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است. ۱۵ شهریور در همه مدارس اصل بر حضور است، اما در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر از پروتکل است ناگزیر هستیم تا دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و برخی در روزهای زوج و برخی روزهای فرد بیایند.

– حتی اگر منطقه ای زرد باشد کلاس ها برگزار می شود ولی با تعداد محدودتر دانش آموزان؛  این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی می شود.

– حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵ دقیقه است. زمان‌های ساعات تدریس برای همه دروس حداکثر ۳۵ دقیقه است و تلاش می‌کنیم ساعت ورود و خروج  متفاوت باشد تا تزاحم ایجاد نشود.

سلامت دانش‌آموزان در ایام شیوع ویروس کرونا یکی از دغدغه‌های متولیان حوزه بهداشت، آموزش و پرورش و والدین است که وزارت بهداشت توصیه‌هایی را برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به کرونا مطرح کرده است که به شرح زیر است:

1. ممنوعیت دست دادن و بغل کردن دوستان و معلمان

2. شستن مرتب دست‌ها با صابون به مدت 20 ثانیه

3. حفظ فاصله 2 متری با دیگر دانش آموزان

4. ممنوعیت خرید از بوفه مدارس

5. استفاده از ماسک‌های جراحی و پارچه‌ای

6. تعارف نکردن خوراکی و غذا به یکدیگر

7. ضدعفونی کردن ظروف خوراکی

8. مصرف غذا در بسته‌بندی مناسب

9. به همراه داشتن محلول ضدعفونی

10. نگهداری لباس مدرسه در محل جداگانه در خانه

11. شستن هفتگی و جداگانه لباس‌های مدرسه

مدیرکل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: طرح نظارت میدانی از مدارس با رویکرد رعایت بر پروتکل های بهداشتی، سنجش حضور دانش آموزان و ارتباط مستمربا اولیا دراین استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا،سالا قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش البرزگفت: این طرح با هدف بررسی وضعیت مدارس با نگاه کارشناسی وهمچنین شناسایی نقاط ضعف مدارس درسال تحصیلی جدید با توجه به شرایط خاص کرونایی که درآن قرار داریم ،عملیاتی شد.

وی با اشاره به اینکه معاونین و کارکنان حوزه ستادی به مدت ۲ هفته وضعیت مدارس البرز را از نزدیک رصد می کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌ها برای حضور فرزندان خود درمدارس با تردید روبه‌رو هستند درحالی که این موضوع مهم ترین دغدغه آموزش و پرورش درسال تحصیلی جدید است.

قاسمی بیان داشت: درقالب این بازدید میدانی علت کوتاهی مدیران مدارس نسبت به دستورالعمل بازگشایی مدارس درقالب اجرای پروتکل های بهداشتی و پروژه مهر۹۹ مورد بررسی قرارمی گیرد.

وی یادآورشد: نقاط ضعف مدارس به صورت تذکر شفاهی و کتبی به مدیران آموزش و پرورش نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرزمنعکس می شود تا ظرف مدت کوتاهی مشکلات برطرف گردد.

قاسمی تصریح کرد: حاصل این بازدید میدانی اطمینان بخشی به والدین برای حضور دانش‌آموزان در مدارس با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را درکنار رفع برخی از اشکالات جزئی درآماده سازی مدارس درالبرزخواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از بال های پیشرفت و موفقیت درآموزش و پرورش را مشارکت والدین تشکیل می دهد لذا برای رضایت مندی آنها ازهیچ کوششی دریغ نمی کنیم زیرا دانش آموزان مهمترین سرمایه تعلیم و تربیت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز در پایان تاکید کرد: امسال مدیران به دلیل وجود شیوع کرونا و نگرانی اولیا نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی درمدارس با توجه به اینکه سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دارد، نگاه ویژه داشته باشند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ظهر روز گذشته (یکشنبه 15 شهریورماه) ۳۸۶ هزار و ۶۵۸ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون ۳۳۳ هزار و ۹۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

منابع:

خبرگزاری پانا

ایسنا

پست های مرتبط

بهمن 28, 1402

تغذیه سالم در دنیای پرتنش و مشغولیت: راهکارها و توصیه‌ها

در دنیای پرتنش و مشغولیت امروزی، تغذیه سالم به یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است. با فشار کاری روزمره، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس